Wakker worden in je nieuwe webshop omgeving!

Het overstappen naar een nieuw e-commerceplatform is geen beslissing die je zomaar maakt. Wij helpen je alvast de belangrijkste zaken in kaart te brengen om je platform migratie met Syncer zo goed mogelijk te laten verlopen.
Wakker worden in je nieuwe webshop omgeving!

Een illusie of eindelijk mogelijk met de nieuwe migratietool van Syncer®.



Het overstappen naar een nieuw e-commerceplatform is geen beslissing die je zomaar maakt. Het raakt elk onderdeel van je onderneming en vraagt om steun van collega's van allerlei afdelingen. En ja, het kan knap lastig zijn voor de systemen die je nu gebruikt. Maar vergis je niet: een slimme keuze voor replatforming kan je op termijn veel opleveren. Het is een investering die zichzelf terugverdient door besparingen en de groei die het je bedrijf kan brengen.

In dit blog lopen we door een aantal belangrijke zaken rondom platform migratie. 


• Een doordachte keuze maken over replatforming
• Een complete checklist om met alle belanghebbenden te delen
• Het selecteren van het juiste nieuwe e-commerceplatform
We voorzien je van de nodige middelen en vragen die je kunt uitzetten binnen je team of bij externe partners. Zo blijft het project gestroomlijnd en is iedereen op de hoogte van wat er moet gebeuren.


Bovendien ontvang je een duidelijke, stap-voor-stap gids die je langs de drie pilaren van een e-commerce replatformproject leidt: de migratie van data, het integreren van systemen, en het ontwerp van de gebruikerservaring.


Als je zorgt dat iedereen betrokken en geïnformeerd blijft, tover je een potentiële logistieke nachtmerrie om in een strak geregeld project. Pak uitdagingen aan zodra ze zich voordoen en zet je nieuwe platform snel en efficiënt op. Dan kun je daarna al je aandacht weer richten op wat echt telt: je klanten helpen en je bedrijf laten bloeien.

Belangrijke factoren voor een Replatforming beslissing

De drijvende krachten achter het besluit om over te stappen op een nieuw platform zijn vaak verouderde technologie, hoge operationele kosten en beperkingen op het gebied van schaalbaarheid en beveiliging. Dit laatste is voornamelijk van toepassing op custom shops of bij het gebruik van open source systemen waarbij je niet profiteert van de voordelen zoals deze bijvoorbeeld wel bij SAAS platformen als Lightspeed en Shopify van toepassing zijn. 



In het dynamische landschap van e-commerceplatforms, waar technologie en klantverwachtingen continu evolueren, is het cruciaal om een platform te kiezen dat niet alleen vandaag de dag presteert, maar ook morgen kan meegroeien. We bevinden ons op een interessant kruispunt waarin een toenemend aantal webshops de transitie maakt van Lightspeed naar Shopify. Deze verschuiving wordt grotendeels gedreven door Shopify's forse investeringen in de uitbreiding van functies en de versterking van het kernsysteem. Dergelijke vooruitgangen bieden een verleidelijk perspectief voor Lightspeed-gebruikers, die zich steeds vaker beperkt voelen door wat aanvoelt als een verouderend platform. Door de overgang naar Shopify te maken, omarmen winkeliers een wereld vol nieuwe mogelijkheden en vrijheid die past bij de hedendaagse veeleisende e-commerce wereld.

Toch is het geen van zelfsprekende keuze. Zeker niet omdat Lightspeed in de afgelopen jaren volledig is geevolueerd naar een platform dat naadloos aansluit bij de Nederlandse ecommerce partijen en Shopify op veel vlakken nog steeds meer NOAM georienteerd lijkt. 

In de rest van onze blog berichten besteden we ook aandacht aan punten waar je op het eerste gebied niet aan zou denken. Maar BTW tarieven, SKU en EAN nummers of andere matches tussen beide POS systemen hebben al tot vele niet voorziene situaties in het verleden geleid.

De volgende checklist helpt je om binnen je organisatie informatie te verzamelen over deze factoren. 

Vraag je collega’s de impact van deze punten op jouw bedrijf te beoordelen, en nodig ze uit om relevante data of extra opmerkingen te delen. De uitkomst van deze evaluatie is cruciaal om te bepalen of een replatforming noodzakelijk is voor jouw bedrijf.

Verouderde Technologie

• Instabiliteit of problemen bij veel verkeer op de site.
• Een traag productaanbod dat niet veel variatie in eigenschappen biedt.
• Moeizame integratie met derde-partij applicaties door maatwerkoplossingen.
• Uitdagingen bij het maken van API-verzoeken aan essentiële externe applicaties, wat de verkoop stimulering in de weg staat.
• De huidige beperkingen van het platform bemoeilijken de ontwikkeling van nieuwe functies of snelle en kosteneffectieve updates door beperkte middelen en hoge kosten.

Operationele Overhead

• Het e-commerce platform worstelt met de integratie van ERP, OMS, WMS en andere systemen binnen het ecosysteem.
• De inefficiëntie van het platform om nieuwe bestellingen te synchroniseren met het WMS leidt tot een toename van fouten bij het verzamelen van orders.
• De serverprestaties van het platform zijn sterk afhankelijk van de hostingdienst.
• De reactietijden van de klantenservice zijn niet toereikend.
• De complexe, op maat gemaakte architectuur van het platform vraagt om aanzienlijke technische middelen voor onderhoud. Het koppelen aan middleware en API's is kostbaar en vraagt veel van de beschikbare resources.




Investering in (onderhouds)kosten

• Het is knap lastig om de totale onderhoudskosten te berekenen door onvoorziene uitgaven aan onderhoud en upgrades.
• De aanzienlijke kosten op het huidige platform remmen het vermogen van het bedrijf om uit te breiden met nieuwe productlijnen en merken.
• Het aantal IT-medewerkers of de kosten voor externe ontwikkeling stijgen sneller dan de omzet. De omzet per werknemer stagneert of neemt af, in plaats van dat deze exponentieel groeit.



Marketing en SEO

• Het marketingteam loopt tegen uitdagingen aan om essentiële tests voor conversie, het genereren van verkeer en verkoop uit te voeren.
• Het ontbreken van cruciale integraties, zoals personalisatie, sitezoekfuncties, sociale aankopen en tagbeheer, maakt het moeilijk om te concurreren in het snel veranderende marketinglandschap.
• De inflexibiliteit van het huidige platform en het onvermogen om belangrijke mobiel-eerst SEO-veranderingen door te voeren, hebben geleid tot een aanzienlijke daling van de SEO-prestaties.

Schaalbaarheid

• Het huidige platform is niet klaar voor omnichannel benaderingen.
• Het platform kan de bedrijfsgroei niet langer bijbenen.
• Een fusie of overname maakt de zoektocht naar een nieuw e-commerce platform noodzakelijk die nieuwe kansen biedt om klanten te werven en de omzet te verhogen.
• Naarmate het bedrijf internationaal uitbreidt, is een behendig platform nodig dat nieuwe doelmarkten aankan.

Beveiliging

• Het wordt steeds lastiger om te voldoen aan de normen van de Payment Card Industry (PCI) en de AVG.
• De veiligheidslekken in het huidige platform hebben de zoektocht naar een versieloze e-commerce oplossing versneld.
• Het bedrijf heeft onlangs te maken gehad met een ernstig beveiligings- of compliance-incident.


Checklist van de Gebruikerservaring (UX)

Zowel de gebruikerservaring voor jou en je team zijn van belang. Maar daarnaast is ook de UX voor de bezoekers van de webshop van levensbelang. 

• Welke positieve ervaringen hebben klanten bij interactie met onze winkel?
• Welke negatieve ervaringen hebben klanten bij het gebruik van onze website.
• Welke ervaringen vermijden websitebezoekers (geen huidige klanten) bij interactie met onze website?
• Welk type ervaringen zijn noodzakelijk voor klanten om zich op hun gemak te voelen bij het doen van online aankopen of het bezoeken van een fysieke winkellocatie?
• Bepalen welke functies behouden moeten blijven in het nieuwe platform en welke functies moeten worden verbeterd?

In de huidige markt verlangen merchants en webshop eigenaren naar autonomie en aanpassingsvermogen als het gaat om hun online aanwezigheid. Het vermogen om zelf de regie te nemen over het design van hun webshop is niet alleen een kwestie van esthetiek, maar ook een essentieel element in het verhogen van conversies.

Shopify speelt handig in op deze behoefte met hun uiterst flexibele thema's. In tegenstelling tot de thema's van Lightspeed, die soms achter kunnen blijven, garanderen Shopify thema's dat gebruikers altijd toegang hebben tot de nieuwste functies en ontwerpen.

Bovendien zet Shopify de deur wijd open voor een scala aan maatwerkmogelijkheden die tegen een bescheiden prijs beschikbaar zijn. Dit stelt merchants in staat om zonder grote investeringen toch specifieke aanpassingen door te voeren, waarmee ze hun shop uniek kunnen maken en de gebruikerservaring kunnen optimaliseren om zo de verkoop te stimuleren.

 

Download de Whitepaper voor een volledige Migratie Checklist (binnenkort beschikbaar)

Subheading

Heading

Some description
5.00
Buyer's name
Buyer's position
5.00
Buyer's name
Buyer's position
5.00
Buyer's name
Buyer's position